Branje med vrsticami
Architects: Gijs Van Vaerenbergh
Lokacija: CHURCHES LOOZ, BELGIUM
Photographs :Filip Dujardin

“Branje med vrsticami” je projekt dua Gijs Van Vaerenbergh, ki je plod sodelovanja med mladima belgijskima arhitektoma Pieterjanom Gijsom in Arnoutom Van Vaerenberghom. Od leta 2007 skupaj uresničujeta projekte v javnem prostoru, ki izhajajo iz njunega arhitekturnega ozadja, a imajo umetniški namen. Njihovi projekti ne izhajajo vedno na pobudo na primer klasičnega naročnika in imajo veliko mero avtonomije. Njihove glavne skrbi so eksperiment, refleksija, fizična vpletenost v končni rezultat in prispevek gledalca.

»Branje med vrsticami« je del umetniške poti z deli približno desetih umetnikov v regiji Borgloon-Heers. Jama bo prvi del razstavnega projekta Z-OUT, pobude, v kateri Z33, muzej sodobne umetnosti mesta Hasselt, predstavlja umetnost v javnem prostoru (glej tudi www.z33.be). 2 Ta “cerkev” je sestavljena iz 30 ton jekla in 2000 stebrov, zgrajena pa je na osnovi armiranega betona. Z uporabo horizontalnih plošč se koncept tradicionalne cerkve spremeni v transparenten umetniški objekt.

Odvisno od perspektive gledalca se cerkev dojema kot masivna zgradba ali pa se delno ali popolnoma raztopi v pokrajini. Tisti gledalec, ki gleda iz notranjosti cerkve navzven, pa je priča abstraktni igri linij, ki preoblikuje okoliško pokrajino. Tako lahko tako cerkev kot pokrajino obravnavamo kot del dela – od tod tudi njen naslov, ki namiguje, da je treba brati med vrsticami tudi same vrstice. Z drugimi besedami: cerkev naredi vidno subjektivno doživljanje pokrajine in obratno.


“Branje med vrsticami” lahko beremo kot razmišljanje o arhitekturnih temah, kot so merilo, tloris itd., vendar projekt tudi izrazito presega strogo arhitekturno. Navsezadnje cerkev nima točno določene funkcije in se osredotoča na vizualno izkušnjo sama po sebi (lahko bi jo imeli celo za črtno risbo v prostoru). Konstrukcija obenem dokazuje, da je ta izkušnja pravzaprav posledica zasnove, saj se eksplicitno nanaša na različne faze njene zasnove: idejno risbo, model … Poleg tega, ker cerkev ne izpolnjuje svojih klasične funkcije, ga je mogoče brati kot refleksijo, povezano z dediščino, o trenutni praznini cerkva na tem območju (in njihovi potencialni umetniški ponovni uporabi).

Vse te plasti se zlijejo v eno umetnino, ki je odprta za različna branja, od striktno arhitekturnega do likovnega. Hkrati je »Branje med vrsticami« dostopna prostorska intervencija, ki kolesarju, ki se slučajno pripelje mimo, med drugim omogoči nepričakovano vizualno izkušnjo.
